dinsdag 21 oktober 2008

woensdag 22 oktober

11u. In de witte ruimte, intussen driekwart wit en 1 kwart roze, zitten Christophe, Marina en Stijn naar een monitor te kijken. Op de monitor een amper bijgewerkte versie van de performance op maandag. Stijn heeft er wat stukken uit geknipt, vooral aan het begin toen nog niet helemaal duidelijk was wat ze zouden doen.
De houten wand is egaal roze en het sparretje staat bovenop de sokkel. Er is een brief van Stad Gent.
Christophe legt uit dat er nog een laag roze over de wand komt - geen drippings zoals gisteravond overwogen werd, het mag geen schilderij worden.
De sokkel staat ondersteboven en in de cloche kwam een hoop rotzooi terecht. Lezaire, enragé de joie avec sa période roze, gaat met een verfrol aan de slag. Het verven begint ter linkerzijde. Marina en Stijn nemen aan de kleine werktafel plaats - een plank op schragen, dezelfde plank die voor unit 1 als werkblad diende - en bekijken een aantal filmpjes die ze vrijdag gemaakt hebben.

1. Iemand gooit een papierprop in de cloche. Wegnemen van. Zelfde persoon (of andere persoon, ze zijn met z'n drieën) gooit een aluminium bolvorm in de cloche. Idem: wegnemen van.
2. Om beurten werpen ze een blad papier in de cloche. De herhaling van deze handeling.
3. Een bierviltje. (een rond bierviltje dus geen bierviltje van Martens pils)
4. Een voegkruisje. De persoon steekt een hand in de cloche en houdt het witte voegkruisje tussen de vingertoppen. (voorzijde cloche: reflectie camera en silhouet cameraman) (is Stijn)
5. Een vlak gestreken vel aluminiumpapier. Reflecties. Een trage kanteling. Tijdens die kanteling verandert de kleur van het vel aluminiumpapier.
6. Een witte handschoen. Marina Yee. De vingers opwaarts. Van een vod heeft ze een bolvorm gemaakt. (volborm) Het object: een witte handschoen en de witte bolvorm. De bolvorm valt in de cloche. Marina verwijdert de bolvorm.
7. Stijn Van Dorpe met zijn mond vlakbij de opening van de cloche. Hij blaast een gele ballon op, vult de ballon met adem tot het ding in de opening van de cloche knelt. Een ogenblik later schiet de ballon brallend alle kanten op, botst herhaaldelijk tegen de binnenkant van de cloche, zienderogen kleiner wordend, kleiner en dan nog kleiner, en slapper, en lusteloos, tot het niet met z'n amorfe vormeloosheid uit de voeten kan en uitgeteld blijft liggen. (Stijn verwijdert de slappe ballon uit de cloche.)
8. Zelfde handeling. Witte ballon.
9. Met lippenstift tekent Marina een ronde krabbel op de binnenzijde van de cloche.
10. Iemand - Stijn? Christophe? - brengt een bierviltje van Martens pils binnen de ovaalronde krabbel. (verwantschap)
11. Marina verwijdert de lippenstift.
12. Als 7: Stijn met zijn mond vlakbij de opening van de cloche. Een witte ballon. Hij blaast de ballon op tot het ding uiteenspat. (op gegeven ogenblik is de ballon zo gigantisch dat hij de cloche bijna helemaal vult)
13. Een nieuwe reeks handelingen. Een mandarijntje komt onder een van de hoekpunten van de sokkel terecht en zakt dwars door de vrucht heen. (interessant)
Dan Lezaire, grand metteur en place wallon, hij verplaatst de sokkel.
Marina verplaatst de sokkel. Eerst zo, zie je: zo, dan zo, niet zo maar zo, zie je, en dan opnieuw zo. Zo.
14. Wat volgt is van doorslaggevende betekenis: ze tillen de cloche van de sokkel, plaatsen de sokkel bovenop de cloche.
15. Stijn werpt een gele ballon in de cloche. Die simpele handeling veroorzaakt een onherroepelijke omkering, de cloche verandert in een vuilnisbak. (interessant: de vervuilbakking van een sokkel)
16. Ze werpen spullen in de cloche.
17. Iemand plaatst een geborduurd schilderijtje bovenop de sokkel.

De gladiolen. In een bloemenwinkel in de Dampoortstraat hebben ze gladiolen gekocht.
Het geluid van (a) een stokje dat op de vloer valt, (b) dameshakken, (c) een sparretje. Lezaire qui explique. De emmer op de sokkel.
Marina vertelt dat ze de gladiolen gratis kregen. Voor het sparretje hebben ze anderhalve euro betaald.

(consulter le petit dictateur de poche,
grand gladiot wallon)

In de bloemenwinkel in de Dampoortstraat hebben ze geen gladiolen meer. Het seizoen is voorbij.
Later komt het gesprek op de pretenties van Fabre. (in het Louvre hebben ze alleen dode kunstenaars)

Geen opmerkingen: