12u30. Iets over Derrida, iets van Lawrence Durrell, in De Blinde Reiziger is er altijd wel iets te vinden. We vullen de crox-bibliotheek aan tot nummer 11 en Patrick morst op een boek. Geen KAAS van Elsschot. Wat hij wel in aanbieding heeft: een eerste editie van La Vie Mode d'Emploi. (wijst aan hoe exact de datum is: eind augustus 1978, 23 augustus, alleen die editie is de eerste)
13u. Er is stevig doorgewerkt, ruim de helft van het tekenwerk van Maud is gereduceerd tot een puzzel van witte vlakken. Griet is er mee bezig. Of we een ladder hebben, vraagt ze. Deborah bedient de vleesmachine en decimeert de 50 meter lange rubber tuinslang. De tafel waaraan Antoine zat terwijl hij met de wegwerpcameraatjes aan het bricoleren was, is verplaatst. Op het werkblad bevinden zich etenswaren, kaas, sneetjes brood (de broodzak is van een biobakker te Wetteren) en een voorraad appels en citrusvruchten.
Morrens van Morrens Dobbels & Delva is er niet. Gisteren gaf hij te verstaan dat hij zich alleen 's namiddags ter beschikking kan stellen. Tot en met vrijdag blijft hij bij Johan De Wit logeren.
De zwarte lijnen en vlakken liggen op de vloer.
19u. Een transparant plastiekgordijn sluit de corridor af. Het meubilair is aan de kant geschoven. De muraille van Maud is gereduceerd tot het wit, alleen tegen het plafond aan zijn nog wat resten van de oorspronkelijke tekening. Twee cirkels, zwarte cirkels en stippen, zwarte stippen. Ook de micro-standaard is er nog.
Dobbels is met de vleesmachine bezig. De sneetjes rubber kwamen tegen de muur ter rechterzijde terecht als keitjes aan de rand van een wegje. Morrens speelt met de micro-standaard, voegt er een half dozijn micro's aan toe.
Wat is er met de sokkel gebeurd? Het kraantje op de sokkel steekt dwars door een foto, een foto die door Antoine genomen werd. Op de foto is het woonerf te zien. Het gat in de foto valt samen met de plek waar het beluik van de Lucas Munichstraat en dat van de Kazemattenstraat op elkaar aansluiten.
Morrens Dobbels & Delva nemen de map van Antoine Van Impe door. De map - die in de roze wand stak - documenteert de bijdrage van Antoine aan Brainbox2, de mailtjes die hij ontving van de artistiek directeur, die van Maud en die van Honoré. Alle mailtjes. Sectie twee bevat een print met het reisschema van Antoine - vôtre horaire: LIEGE Palais Des Congrès (T) 11/11/08 09:42 Bus 27 plus alle volgende haltes - en een map van regio Gent Dampoort. Er is een foto van het woonerf, de mode d'emploi die bij de tuinslang hoort en Assepoester in de versie van Disney, twee bladzijden van Maud, een vel gescheurd schuurpapier en een bladzijde met afbeeldingen van bospaddestoelen.
Morrens projecteert een lichtvlak op de muur ter linkerzijde, Delva knipt het licht uit. Ze richten de lichtstroom van de diaprojector op de roze wand. Het is niet helemaal duidelijk wat ze van plan zijn, wel dat de lichtbundel een film van schaduwbeelden in de ruimte aanbrengt en dat de scenografie hierdoor in die van een filmzaal verandert. Het impact van de lichtprojectie is enorm.
Ze proberen alle hoeken van de ruimte. De tuinslang van Honoré d'O verandert in een grappige cobra. Griet gooit rubberstrooisel in de lichtstraal. De lichtbundel staat op een van de hoeken van de roze wand. Een van beide ventilatoren, die zonder voetstuk, kruipt in het rond, ratelt.
Griet staat op de trapladder, richt de lichtstroom op de roze wand. Deborah en Peter kijken.
Dan de hangende tuinslang van Honoré. Interessant. Deborah en Peter kijken.
De ventilator kruipt in het rond, ratelend.
'Het doet aan een of ander beest denken,' zeg ik.
Ja he, zegt Deborah, 't heeft iets dierlijks.
Ze waren er gisteren al mee bezig geweest, zegt Morrens, hadden 1 wiek afgesneden en hadden het voetstuk verwijderd. De ventilator komt tegen de onderkant van de cloche terecht.
Griet verplaatst de lichtbundel. Een nieuwe scenografie doet zich voor. Ratelende schaduwbeelden. Dat met de lichtbundel hadden ze gisteren al ontdekt. Morrens maakt foto's.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten